Od kiepskich zamienników do mechanika z klasą: sekrety jakości i reputacji warsztatu

Klienci powinni darzyć mechanika zaufaniem - dzięki temu możemy przyciągać nowych odwiedzających i wzmacniać swoja pozycję na rynku. Jak to osiągnąć? Na szczęście istnieją sprawdzone sposoby.

  • Jak przyciągać nowych odwiedzających do swojego warsztatu
  • Jak prawidłowy dobór części wpływa na zadowolenie klientów, a więc reputację warsztatu
  • Jakie elementy warto stosować

„Dzień dobry, coś w moim samochodzie stuka. Czy może pan się temu przyjrzeć?” - oto dość typowy fragment dialogów, które odbywają się niemal codziennie w warsztatach samochodowych w całym kraju. Klient nie musi mieć świadomości, co dokładnie się zepsuło. Liczy na to, że to mechanik najpierw celnie zdiagnozuje awarię, a potem ją usunie. Musi ufać serwisowi.

Jak zdobyć zaufanie klienta? Sposobów jest sporo. Z całą pewnością, mechanik musi być postrzegany jako ekspert, a warsztat - jako miejsce prowadzone przez profesjonalistów. Aby uzyskać taki wizerunek, należy:

  • zwracać uwagę na sprawną komunikację między mechanikiem a klientem. Trzeba jasno wytłumaczyć, jakie czynności musimy przeprowadzić w jego samochodzie, dlaczego tak się dzieje i ile to będzie kosztowało
  • Przeprowadzać odpowiednią diagnostykę (dokładnie sprawdzać, które elementy wymagają wymiany lub naprawy)
  • wykonywać naprawy zgodnie ze sztuką i z zaleceniami producenta auta
  • stosować jak najlepszej jakości części

Skupmy się na tej ostatniej kwestii.

Części odpowiedniej jakości to droga do sukcesu

Zabiegając o odpowiednią reputację, należy unikać najtańszych zamienników bez certyfikatów i takich, które nie przeszły odpowiednich testów. Warto postawić na elementy z wyższej półki. Będą charakteryzować się odpowiednią trwałością i działaniem zgodnym z tym, co opracowali konstruktorzy auta - czyli samochód będzie jeździć tak, jak powinien.

Klasyfikacja części zamiennych

Na rynku można spotkać następujące elementy:

  • OE, czyli Original Equipment. W Polsce są oznaczane jako O, czyli Oryginał. To części, które trafiają na pierwszy montaż podczas produkcji auta i są sprzedawane pod marką producenta samochodu
  • OEM, czyli Original Equipment Manufacturer, oznaczane w Polsce jako Q. To oryginalne części, ale sprzedawane nie pod marką producenta auta, a producenta części, który dostarcza je do fabryki
  • QEQ, czyli zamienniki porównywalnej jakości (w Polsce oznaczone jako P). To części porównywalnej jakości z OE i OEM, ale wykonały je inne firmy. Mogą być wykonane z innych materiałów i w nieco innej technologii, muszą jednak spełniać określone normy, przejść testy jakości i uzyskać odpowiednie certyfikaty
  • Aftermarket, czyli części, które nie mają certyfikacji i nie przechodziły testów. Ich jakość stanowi zagadkę, a stosowanie wiąże się z ryzykiem. Niestety - ryzykujemy pieniędzmi i czasem klienta, a także naszą reputacją

Dlaczego warto stawiać na części jakości OE?

Elementy z dwóch pierwszych grup są oczywiście najdroższe - klientowi warto więc zaoferować tańszą, ale wciąż godną polecenia alternatywę w postaci elementów o porównywalnej jakości z częściami fabrycznymi. Dobrze przedstawić różne opcje. Przy okazji - o ile odpowiednio mu to wytłumaczymy - klient zrozumie, że nie chcemy wyciągnąć z jego portfela jak najwięcej, tylko naprawdę zależy nam na jakości naprawy i na tym, by był zadowolony.

Dlatego warto wytłumaczyć mu, że stosowanie jakościowych części niesie ze sobą następujące zalety:

  • odpowiednia jakość jazdy i komfort - samochód działa tak, jak opracował to jego producent, nie trzeba iść na kompromisy w kwestii wygody, wyciszenia czy osiągów
  • bezpieczeństwo - elementy zostały przetestowane, mają certyfikaty, można im więc ufać
  • trwałość - takie części posłużą dłużej niż tanie zamienniki, mimo wyższej ceny mogą więc finalnie kosztować mniej, bo nie wymagają częstej wymiany

Podsumowanie

Stosowanie jakościowych części zamiennych buduje wizerunek warsztatu jako miejsca profesjonalnego i godnego zaufania. Zmniejsza liczbę reklamacji, co przekłada się na większe zadowolenie klientów i pozytywne opinie w internecie. Daje klientom pewność, że ich pojazdy otrzymują trwałe i bezpieczne rozwiązania, zgodne z wymaganiami producenta. W efekcie warsztat zyskuje lojalnych klientów, którzy chętnie polecają go znajomym i rodzinie.

Jak budować zaufanie klientów dzięki częściom jakości OE?

Budowanie zaufania to klucz do sukcesu każdego warsztatu samochodowego. Stosowanie części jakości OE, czyli tych dopasowanych do specyfikacji producenta, gwarantuje nie tylko trwałość i bezpieczeństwo napraw, ale także wpływa na lojalność klientów oraz pozytywne opinie (także te internetowe), które przyciągają nowych odbiorców.

Cena czyni cuda? Bez wątpienia! Tanie części to pułapka

Jakość ma znaczenie. Łatwo się o tym przekonać w przypadku części samochodowych oferowanych jako zamienniki. Niska cena takich podzespołów nie bierze się znikąd, co odczuwa nie tylko kierowca samochodu, ale również mechanik, który je montuje.

Połączyła nas Jakość

Bądź bliżej jakości! Zapisz się do naszego newslettera.

Tylko jakościowe artykuły. Zostaw nam swój mail i dołącz do naszej społeczności!