Co gwarantują rygorystyczne testy części jakości OE?

Stosowanie elementów wysokiej jakości sprawia, że klienci są bardziej zadowoleni z usługi i mogą cieszyć się niezawodnością. Sprawdźmy jednak, jak poznać odpowiednie części i czym różnią się od siebie ich typy.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak klasyfikowane są części samochodowe
  • Jakie są normy i certyfikaty w segmencie części samochodowych
  • Jak jakość części może wpłynąć na reputację warsztatu

Wybór części a zadowolenie klienta

Jakie części warto montować w samochodzie i oferować klientom naszego zakładu? Najtrafniejsza odpowiedź na to pytanie brzmi „jak najlepsze”. O co dokładnie chodzi? Stosowanie sprawdzonych części powoduje, że klient jest zadowolony z naprawy, ponieważ jego auto działa tak, jak należy, zapewniając odpowiedni komfort czy osiągi, a w dodatku trwałość nowego podzespołu jest wystarczająco duża. Wysoka jakość naprawy osiągnięta dzięki stosowaniu odpowiednich części to jeden z kluczowych czynników budujących długoterminową relację z klientem i jego lojalność.

Klasyfikacja części samochodowych

Jak wygląda podział części samochodowych według ich jakości?

  • Original Equipment - W Polsce są oznaczane jako O, czyli Oryginał. To części, które trafiają na pierwszy montaż podczas produkcji auta i są sprzedawane pod marką producenta samochodu
  • OEM, czyli Original Equipment Manufacturer, - oznaczane w Polsce jako Q. To oryginalne części, ale sprzedawane nie pod marką producenta auta, a producenta części, który dostarcza je do fabryki
  • QEQ, czyli zamienniki porównywalnej jakości - (w Polsce oznaczone jako P). To części porównywalnej jakości z OE i OEM, ale wykonały je inne firmy. Mogą być wykonane z innych materiałów i w nieco innej technologii, muszą jednak spełniać określone normy, przejść testy jakości i uzyskać odpowiednie certyfikaty

W przypadku elementów z oznaczeniem P mamy do czynienia z dalszym uszczegółowieniem. Najczęściej mówimy o oznaczeniach PT i PC, wskazującym na części o porównywalnej jakości, co oryginalne, poddane badaniom technicznym i/lub opatrzono certyfikatem jakości niezależnej od producenta instytucji. PJ to element, który został przez dystrybutora dodatkowo oznaczony jako „polecany”. Nie wiąże się to jednak z dodatkowymi certyfikatami czy badaniami.

  • AM lub Z (Aftermarket) - nie mają znaczków certyfikujących, nie były weryfikowane poprzez testy. Ich jakość może być odpowiednia, ale wcale nie musi. Stosowanie takich części wiąże się z ryzykiem, stawiając pod znakiem zapytania powodzenie naprawy i wizerunek nas jako godnych zaufania specjalistów

Części certyfikowane i normy

Aby uzyskać odpowiednie oznaczenia, elementy muszą zostać sprawdzone przez szereg instytucji i być poddane wymagającym testom. Przykładowo, TÜV Rheinland certyfikuje części zamienne do pojazdów, weryfikując jakość takich elementów, jak m.in. maski, błotniki, kratki zderzaków i lampy. Co bierze się pod uwagę podczas procesu certyfikacji? To na przykład:

  • materiał, z jakiego wykonano dany element
  • kwestia jego dopasowania do samochodu
  • jakość i solidność procesów produkcyjnych
  • czas instalacji elementu, porównywany z czasem montażu oryginalnego elementu „z pierwszego montażu”

Podczas certyfikacji dokumentuje się wszystkie etapy testu i fotografuje cały proces. Certyfikat wygasa, gdy produkt zostaje zmodyfikowany.

Jednak certyfikatów i norm jest więcej. To między innymi:

  • normy SAE
  • E-Mark
  • VCA
  • ISO 9001
  • ISO/TS 16949

Części dobrej klasy są przed wprowadzeniem na rynek odpowiednio testowane - tak, by upewnić się co do ich jakości i wytrzymałości w różnych warunkach. Najpierw robi to producent w swoich centrach badawczo-rozwojowych, a później niezależne instytucje przeprowadzają weryfikację.

Jakość części a zadowolenie klienta

Warto postawić na elementy, które są odpowiednio sprawdzone i oznaczone certyfikatami. Tańsze części od nieznanych producentów, jakości Aftermarket, mogą nie spełnić pokładanych w nich oczekiwań. Klient będzie niezadowolony, np. gdy znowu usłyszy stukanie w zawieszeniu swojego auta,. Zapewne nie wróci wtedy do naszego zakładu. Dopiero certyfikowane elementy jakości OE, są gwarancją niezawodności, dając:

  • odpowiednią trwałość
  • jakość, zapewniającą odpowiednie zachowanie samochodu
  • właściwy poziom bezpieczeństwa
  • przyjazność dla środowiska

Podsumowanie

Stosowanie odpowiednich elementów się opłaca - zarówno klientowi (czasami lepiej zapłacić nieco więcej, ale raz, zamiast wydawać pieniądze dwukrotnie, na tani element, a później na taki lepszej jakości, gdy pierwszy się zepsuje), jak i właścicielowi warsztatu.

Mechanik jako doradca, czyli jak jakość buduje zaufanie klientów

Mechanik nie powinien być wyłącznie specjalistą od napraw, ale również doradcą, który rekomenduje najlepsze rozwiązania. To podejście procentuje długoterminowo – zaufanie i lojalność klientów rosną, a warsztat zyskuje renomę miejsca, w którym dba się nie tylko o samochód, ale też czas i pieniądze właściciela auta.

Im częściej tym lepiej? Niekoniecznie. Tak warsztat łatwo straci stałego klienta

Częstsze wizyty klientów w warsztacie mogą wydawać się korzystne. Jednak to nie częstotliwość odwiedzin, a zadowolenie klientów jest kluczem do długotrwałego sukcesu.

Połączyła nas Jakość

Bądź bliżej jakości! Zapisz się do naszego newslettera.

Tylko jakościowe artykuły. Zostaw nam swój mail i dołącz do naszej społeczności!